Online begeleiding

Online begeleiding via chat of videobellen en pc hulp op afstand: een veilige ruimte of hulp op afstand

Een online gesprek via chat of videobellen en Teamviewer moet zeker niet onderdoen voor een face to face gesprek met een maatschappelijk werker. De redenen om te kiezen voor online begeleiding zijn enorm verschillend: beperkte mobiliteit, de veiligheid van chat, grote afstand, geen verplaatsing, … zijn allemaal mogelijke opties om te kiezen voor online begeleiding.

Online hulpverlening én hulp op afstand bieden is niet nieuws voor mij door mijn ervaring met individuen en          non-profitorganisaties. Door een online aanbod aan te bieden verleg ik de grenzen van mijn praktijk en werk. Op deze manier tracht ik een authentieke vorm van begeleiding aan te bieden. Een maatschappelijk werker tracht door zijn kennis en ervaring het welzijn van de cliënt te verhogen. Dit betekent dat ik zowel coachend als therapeutisch werk maar ook dat ik je kan helpen met je administratie, je budget, …

Moderne technologie zoals Skype, Purechat en Teamviewer biedt cliënten en hulpverleners de mogelijkheid om hulp op afstand in de huiskamer te halen.

Deze diensten bundel ik tot online begeleiding: informatie en ondersteuning op maat door middel van chat, (video)bellen en hulp op afstand. Bij het maken van je afspraak bepaal je waar je het over wilt hebben en bespreken we welk platform we gaan gebruiken om je vragen te beantwoorden.

Met wat voor vragen kan je terecht bij online begeleiding? Dat bepaal jij!

Afhankelijk van je vraag of noden kan een online begeleiding er heel anders uitzien. Je kan kiezen uit verschillende mogelijkheden die het beste passen bij je vraag en noden. Als maatschappelijk werker heb ik een brede kijk op de mens en zijn noden. Beter slapen, meer zelfvertrouwen, nadenken over je identiteit en toekomst, een slechte gewoonte onder de controle krijgen, je geaardheid en genderidentiteit

Onze smartphone, technologie en de digitale wereld neemt steeds een grotere rol in ons leven. Daarom kies ik er voor om dit ook in mijn aanbod te integreren. Technologie, sociale media, privacy, online premies en tegemoetkomingen aanvragen, je belastingen of studietoelage digitaal indienen,… zijn belangrijk vaardigheden. Soms hebben we de vaardigheden maar soms voelen we ons niet goed. Ook dit is iets wat binnen een online begeleiding kan aanbod komen.

Online oplossingsgerichte begeleiding via chat en videobellen: meer dan coaching en therapie

Binnen een oplossingsgerichte begeleiding vertrek je vanuit doelen, wensen, krachten en middelen om aan je klachten te werken. Een grote analyse van het probleem is vaak niet nodig om oplossingen te bedenken. Ook praktische zaken zoals huishouden en budget kunnen aanbod komen in een gesprek. Lees meer over oplossingsgerichte begeleiding

Enkele voorbeelden*

*In een oplossingsgerichte begeleiding bepaalt de cliënt het doel. Daarom hou ik deze lijst kort. Bij je eerste gesprek is de belangrijkste vraag: ‘Wat wil jij uit de begeleiding halen?’

  • Naar een nieuw doel toe werken
  • Vragen rond seksuele geaardheid, genderidentiteit, …
  • Last van depressieve gedachten, burn-out, …
  • Levensvragen, doelloos, …
  • Groeien op persoonlijk of professioneel gebied
  • Gebrek aan zelfvertrouwen, negatief zelfbeeld, piekeren, …
  • Sociale grondrechten nagaan,
  • administratie, papierwerk en budget

Online ICT hulp en begeleiding op jouw computer of laptop: los problemen met je browser, printer, WiFi

Je zit met een aantal computerproblemen die je graag wilt oplossen. Of u wilt hardware vervangen? Samen lijsten we de vragen op en pakken we deze aan. Ik doe een inschatting van deze uren en reken grotendeels deze uren aan. Vaak is één uurtje al ruim voldoende om verschillende problemen aan te pakken. Als iets wat langer duurt, is dit niet erg! Dit aan een uurtarief van 40€ per uur. Gelijkaardige bedrijven vragen al snel tot 100€ per uur om particulieren te ondersteunen!

Praktische informatie rond de online begeleiding: Gebruiksgemak, privacy en betalingsmogelijkheden

Online begeleiding aanbieden betekent ook nadenken rond gebruiksgemak, privacy, beroepsgeheim en functionaliteit en met zo weinig mogelijk resten. Je komt al snel met gevoelige gegevens in contact die je zorgvuldig moet bewaren en waken. De gekozen software heeft altijd voor en nadelen maar worden ook zorgvuldig getest en geëvalueerd.

Ook moet je nadenken over betalingsmogelijkheden. Tegenwoordig zijn er diverse oplossingen om flexibele betalingsoplossingen aan te bieden, wat het ook mogelijk maakt om deze diensten aan te bieden. Bij elk gesprek toetsen we de mogelijkheden af.

Elke online begeleiding begint met maatwerk. Het is belangrijk om gebruiksvriendelijke, stabiele communicatie kanalen op te zetten om goede hulp op afstand mogelijk te maken. Tijdens het eerste contact  (per chat, telefoon of mail) ga ik altijd op zoek hoe we het gemakkelijkst met elkaar kunnen communiceren afhankelijk van je vraag.

Gebruikte platformen: afhankelijk van de noden en voorkennis

Alle gebruikte platformen zijn natuurlijk afhankelijk van de stabiliteit en hardware van de gebruikte apparatuur van alle gebruikers. Internetsnelheid, snelheid van laptop,… heeft invloed op de dienstverlening. Aan mijn kant neem ik de nodige maatregels om goede dienstverlening mogelijk te maken.

Purechat (Gemakkelijk chatten zonder geschiedenis)
Gemakkelijk chatten in de browser via mijn website zonder resten van het gesprek. De Purechat module wordt gebruikt om korte vrijblijvende vragen te beantwoorden van cliënten. Je kan na het gesprek een kopie ontvangen van de inhoud van het gesprek. Je kan ook je afspraak maken via deze live chat.

Teamviewer (hulp op afstand software voor Windows en Mac) 
Door Teamviewer op te starten en 2 unieke codes door te geven kan ik tijdelijk toegang verschaffen tot uw pc om aan de slag te gaan met uw vragen en problemen. Concreet kan ik tijdelijk je computer op afstand bedienen om het probleem op te lossen. Teamviewer ondersteunt ook (video)bellen tussen deelnemers. Terwijl de laptop bezig is, kan er ook (zoals in het echt) gepraat worden. Je kan ook overleggen of meetings houden in  Teamviewer met 2 of meerdere personen. Ook gewoon gebeld worden op de gsm, is mogelijk.

Skype (Hoge kwaliteit videobellen voor begeleiding)
Skype is een ideaal platform om te videobellen tussen 2 of meer personen. Handig als mensen zich van grote afstanden van mekaar bevinden. Het is ook een breed gebruikt platform. De hoge kwaliteit van geluid en beeld maakt Skype een kwalitatief medium. Enkel chatten via Skype wordt vermeden om te zorgen dat de inhoud van het gesprek niet perongeluk uitlekt.

Bekijk de praktische informatie rond online begeleiding